Preventie
Om oplichters en scammers te voorkomen, neemt Kamernet preventieve stappen door alle inhoud op de website te screenen.
Er is een speciaal team die elke advertentie, elk nieuw account en elke wijziging in beide screent. Dit team blokkeert veel accounts waardoor het grootste deel van potentiële scammers niet online komen te staan.
Daarnaast heeft Kamernet de IP adressen van bepaalde regio’s geblokkeerd, dit zijn regio’s waar veel scam meldingen vandaan komen. Deze personen hebben dus geen toegang tot Kamernet.
Helaas weten enkele oplichters de screening, vaak na een aantal keer, te omzeilen. Daarom wordt iedere melding van misbruik geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet.
Waar kan je melding maken?
Op Kamernet kun je op drie plaatsen een misbruik melding doen,
- Onderaan advertenties;
- Bij profielen;
- In gesprekken.
Wat gebeurt er nadat je melding gemaakt hebt?
Iedere melding van misbruik wordt geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet. Zo zien wij ook meteen of er al meerdere meldingen zijn gedaan en welke actie daarop is ondernomen.
Wanneer er inderdaad sprake is van misbruik wordt de advertentie en/of de misbruiker direct verwijderd van Kamernet.nl.
Tevens worden de gegevens van de misbruiker geregistreerd zodat hij of zij zich niet opnieuw kan registreren met die gegevens.
We passen de naam aan naar 'BLOCKED USER' om aan te geven dat het om een geblokkeerd account gaat.
Ook krijgt iedereen die in contact is geweest met de oplichter een mail van Kamernet.
Verder is het afhankelijk van de situatie welke acties er nog meer worden ondernomen door Kamernet.