Contact via

Hoe herken ik een oplichter?

Bij Kamernet kun je simpel en snel zelf contact leggen met ontzettend veel huisgenoten en verhuurders. Het grootste deel van deze verhuurders is legitiem, betrouwbaar en heeft goede bedoelingen. 

Helaas bestaat er een kleine groep die misbruik wilt maken van het vertrouwen dat mensen in Kamernet hebben. Deze groep mensen noemen wij scammers en in dit artikel willen wij je op de hoogte brengen wat scammers precies zijn, hoe je ze kunt herkennen, wat wij doen om ze voor te zijn en hoe je moet handelen als je in contact komt met een scammer. 


Hoe herken ik een scammer?
Een scammer op Kamernet is een persoon die misbruik wilt maken van de mensen die een (snel) een kamer willen vinden. Het is een vorm van online oplichterij waarbij fraudeurs proberen je een som geld afhandig te maken onder valse voorwendselen. De persoon biedt doorgaans een woning aan op een toplocatie voor een goede prijs. Een scammer kun je aan de volgende punten herkennen:

  • Het gaat meestal om een verhuurder die in het buitenland zit
     
  • De oplichter vraagt je om de borg (+ wellicht enkele maanden huur) vooraf te betalen, nog zonder dat je de woning hebt bekeken*
     
  • Het overmaken van het geld moet via Western Union, MoneyGram, Airbnb of Homeaway. Ook komt het voor dat ze vragen je geld op te sturen via TNT of UPS. Ze kiezen hiervoor omdat het ontvangen van geld vrij anoniem kan via deze kanalen. 
     
  • Ze sturen je een link naar een website om de betaling te voldoen. Dit is niet de actuele website maar een namaak. Controleer altijd of je de desbetreffende advertentie ook kunt vinden op de beveiligde website van die partij. 
  • Ook komt het voor dat ze aangeven dat ze de sleutel na betaling opsturen per post.
     
    ​​
  • De oplichter vraagt je altijd gelijk om verder te communiceren via e-mail en/of Skype, in plaats van Kamernet.
     
  • De oplichter gaat niet goed in op de vragen die je stelt
     
  • De oplichter spreekt slecht Nederlands (alsof het door een zoekmachine is vertaald) of stapt over naar Engels.  De beschrijving van de advertentie is Nederlands maar de verhuurder wil in het engels communiceren. 
     
  • De website die ze opsturen lijkt op een kopie van een bekende website maar de URL is anders. Kamernet heeft altijd .nl in de URL staan en begint met https://


Wat kan ik doen tegen scammers? 
Het kan soms voorkomen dat echte, oprechte verhuurders vooraf om borg vragen of het contact ergens anders wilt voortzetten. Het gaat dan vaak om een combinatie van de bovenstaande kenmerken. Handel daarom altijd met de onderstaande tips in gedachte:

  • Laat je gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
     
  • Let er altijd op dat het een veilige website is. De URL begint met https:// en je ziet een slotje in de adres balk.
     
  • Wees alert met verhuurders uit het buitenland en gebruik geen (anonieme) betaalmethoden als Western Union, Airbnb of MoneyGram. Veel oplichters gebruiken ook een neppe betaallink van een bekende woning website. 
     
  • Geef nooit op voorhand een kopie van je identiteitsbewijs – hier kan misbruik van worden gemaakt. Hier kan je meer informatie vinden over identiteitsfraude. 
     
  • Stel altijd een huurovereenkomst op en betaal nooit zonder dat deze ondertekend is.
     
  • Mocht je twijfels hebben over een advertentie of verdacht bericht kun je altijd contact opnemen met Kamernet. Dit kun je doen door een misbruik melding op de website of per e-mail


Op Kamernet kun je op drie plaatsen een misbruik melding doen, bij advertenties, bij profielen en bij conversaties. Iedere melding van misbruik wordt geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet. Hieronder kan je lezen hoe Kamernet om gaat met deze misbruik meldingen. 

Wat doet Kamernet tegen scammers?
Om scammers te voorkomen, neemt Kamernet preventieve stappen door alle inhoud op de website te screenen. Er is een speciaal team die elke advertentie, elk nieuw account en elke wijziging in beide screent. Dit team blokkeert veel accounts waardoor het grootste deel van potentiële scammers niet online komen te staan. Daarnaast heeft Kamernet de IP adressen van bepaalde regio’s geblokkeerd, dit zijn regio’s waar veel scam meldingen vandaan komen. Deze personen hebben dus geen toegang tot Kamernet.

Helaas weten enkele oplichters de screening, vaak na een aantal keer, te omzeilen. Daarom wordt iedere melding van misbruik geregistreerd en direct gecontroleerd door Kamernet. Zo zien wij ook meteen of er al meerdere meldingen zijn gedaan en welke actie daarop is ondernomen. Wanneer er inderdaad sprake is van misbruik wordt de advertentie en/of de misbruiker direct verwijderd van Kamernet.nl. Tevens worden de gegevens van de misbruiker geregistreerd zodat hij of zij zich niet opnieuw kan registreren met die gegevens.


We passen de naam aan naar 'BLOCKED USER' om aan te geven dat het om een geblokkeerd account gaat. Verder is het afhankelijk van de situatie welke acties er nog meer worden ondernomen door Kamernet.

Ik ben opgelicht door een scammer, wat moet ik nu doen? 
Wanneer je oplichting of ander misbruik hebt geconstateerd of je bent gedupeerd, dan kan je hier aangifte van doen bij de politie. Dit moet je echt zelf doen en kan Kamernet helaas niet voor je doen. Je kan wel een kopie van je aangifte aan ons opsturen, zodat wij ervan op de hoogte zijn dat er aangifte is gedaan. 
Hier lees je meer over hoe je aangifte kunt doen over internetoplichting. Wanneer de politie contact met ons opneemt kunnen wij de gegevens van de oplichter doorsturen naar hen. 

Uiteraard kan je ons altijd
een bericht sturen wanneer je je twijfels hebt bij een bepaalde advertentie of gebruiker of wanneer je bent opgelicht door een scammer.


*Let er wel op dat ook betrouwbare verhuurders om borg vooraf kunnen vragen. Nadat je het huurcontract hebt ondertekend kan de verhuurder al om de borg vragen, als garantstelling dat je daadwerkelijk de woning zal huren. Dit kan voor de betreffende verhuurder gebruikelijk zijn en zal voor zekerheid zorgen. Het is dus mogelijk om vooraf de borg te betalen, maar dan wel direct aan de verhuurder en niet per post en pas op het moment dat je elkaar gezien en gesproken hebt en je handtekening onder de huurovereenkomst staat! 

Twee voorbeelden van de schrijfstijl van een scammer: 
"You really sound straight forward and sincere, I would love to rent my apartment to you and treat you like my potential tenant, because am sure you are very tidy and neat. Yes I am the landlord of the apartment and I own the property. As regarding the viewing of the apartment, it’s quite unfortunate I don't have anyone to show you around but rest assured that it won’t be an obstacle. You will have to do me a favor of going to the address i sent to you in my first mail and see the apartment from the outside and observe the surroundings neighborhoods of the apartment. I have to be honest with you that i am here in UK with the keys of my apartment and i am willing to hand over the keys to the person that is renting that apartment from me, viewing of the apartment can be arranged when we reach an agreement. Yes it is very much possible to register with the municipality. The only reason am here in the UK with my keys was for the fact that when I left the Country, I had no intention of renting that apartment out because it was home I ever wished for but on getting to the UK, I realized that the apartment needs someone to take care of it and that was why i decided to rent it out. I hope you understand that it is when you have the keys of the apartment that you will have ultimate access to the apartment and be assured that the apartment is rightfully yours so if you are interested in renting my apartment, please share your observations with me after you must have seen the apartment from the outside so that we may enter an agreement". 

- - - - - - - - - - - - - - - 

Hi, 

"Travel and holidays are a big part of our lives. We love the mountains and skiing and last year we moved to Haute Nendaz, Switzerland to open up a business in tourism. We own a chalet, which at the moment is our main source of income. It was pretty hard, we were very close to giving up but in the end we made it.

At first, the apartment was on sale. Being not very profitable and after further discussion with my husband we decided to rent it. The apartment's address is: *****. The monthly rent is 700 euro with all utilities included. The apartment is furnished and equipped.

The minimum period for renting the apartment is 3 months up to maximum 5 years. Registration to the municipality is possible. We have written out of the municipality so you will register the house as a main tenant, a condition for getting housing allowance. We also have a storage place where you can deposit pieces of furniture so you can bring your own but please keep in mind that you can't store all the apartment's furniture there.

At the moment, it's impossible for both of us to personally show you the apartment due to our busy schedule and chalet administration but this is not a problem because we can use Homeaway's services. They handle rentals for people all over the world providing secure services for both tenants and hosts.

We can offer you more details if you are interested.
Thanks"